onsdag 28. januar 2009

Uken derpå

Staudeseminaret er med meg. Jeg tenker have. Jeg har begynt å drømme om den grønne våren. Og jeg har tatt frem frøene. Nå står de som de skal, midt på bordet. Der er de lett tilgjengelige.

En omreisende frøboks kom i postkassen min i dag. En plastboks, proppfull av frø. Mest stauder, men også litt grønnesaker og noen sommerblomster. Kjøpefrø og hjemmefrø. Jeg skal gå gjennom, plukke ut det jeg har lyst på, putte nedi omtrent likDSCN4425e mye, eller gjerne litt mer, og sende videre til nestemann/-dame. En spennende måte å bytte frø på. Tre bokser tråler Norge på kryss og tvers. Av- og påstigning i byer, bygder, daler og nesten på fjellet. Det krever tillit til hverandre, og det går nesten alltid bra ;-)

Jeg ser litt nøyere etter nå. Er det noen frø av gresstyper som kan passe til å gi det lette, halveteriske inntrykket som preger mitt drømmebilde av Oudolfske haver? Er det frø til bunndekkere som noen har funnet hensiktsmessig i leire og i sone 4? Søk og googling. Kvelden er booket!

Men frøboksen kan ikke dekke hele etterspørselen. Jeg må ut på nettet for å finne mer... Listene fra staudeseminaret og inspirasjonen til å fjerne mer av gresset på forsiden av huset, vil kreve at det er planter tilgjengelig for utplanting i juni. Da er vel resten av måneden og neste måned også kanskje, booket. Til søking, googling, såing - og oppaling. Det er en fin tid nå! Det er til og med skiføre!

Lurer på om jeg skal bestille noen roser. Det står noen klatrere veldig høyt på ønskelisten. En Stanwell Perpetual er det bare en feil at jeg ikke allerede har. Og en Long John Silver. Har ikke sjekket hardførheten på ham, men på hytta passer han uansett. Og det er en tråd på gal om hvite roser. Vakre hvite roser. Godt jeg har Winchester Cathedral fra før. Den er finest, siden den har nydelige blomster, den remonterer og den dufter deilig. Men det er en hemmelighet. Bildet er fra haven i fjor på vårparten. Akkurat da jeg hadde bygd ferdig vannrensehuset. Ser det lekker fra vannrennen og nedover huset. Det fikk jeg styr på med en damdukbit etterhvert. Primula og tiarella i blomst på bekkehaugen. Joda, det kommer snart en vår............

Ingen kommentarer: