torsdag 21. januar 2010

Dette er hagebeskrivelsen som var tillegg til husprospektet

clip_image002Hagen ligger under sneen og det er med tungt hjerte jeg reiser fra den. Dette er ment som en smakebit på hva du kan vente dukker opp til våren: Over tusen ulike planter - løk, stauder, busker og trær fyller haven med farger og dufter.  Utvalget er tilpasset klimaet her og plantene kommer igjen år etter år uten store vedlikeholdsbehov. Plantene står tett i bedene – det er frodig og ugresset kommer lite til. Hagen har tre hovedoppholdssteder og mange mindre sitteplasser.

På baksiden av huset ligger verandaen med dør fra kjøkkenet. Taket slipper lys gjennom til stuen innenfor og til sitteplassen som er beskyttet mot regn og sne. Verandaen holder godt på varmen og er mer i bruk enn vi hadde forestilt oss. Fra tidlig vår til sen høst er det stedet for raske middager og lange kaffepauser. I stedet for rekkverk er det montert klatrestativer for roser, kaprifoler og humler. Fra verandaen kommer man direkte ut i hagen.

clip_image004

 

En steinsatt plass foran huset fanger morgensolen. Frokost i det grønne! Det viste seg at denne også er god å ha på særlig varme dager - en skyggefylt og rolig ettermiddagsplass å trekke seg tilbake til. Mellom teglsteinen er det gjort plass til et japansk prydkirsebærtre med masser av rosa blomster tidlig på våren og ulike typer kryptimian, som gir nydelig duft ved berøring - av hender eller føtter. Plassen er omgitt av bed på alle kanter.

 

 

clip_image006

Midt i hagen er det en 55 m2 stor treplatting som ligger i flukt med terrenget. Denne er forbundet med verandaen, så tærne eller sokkene ikke blir våte i gresset. Plattingen er stor nok til å gi plass for flere sittegrupper, solstoler og barneleker samtidig. Eller dans i clip_image007sommernatten. En del av plattingen er dekket av en åpen pergola, som fungerer som voksestøtte for en stor hvitblomstret klatrerose og ulike klematis. Det er strømuttak på pergolaen.

clip_image009

Innenfor plattingen er det anlagt en grunn dam med vannliljer, vanniris og ulike gress. Vann fra dammen clip_image011pumpes opp og renner ned igjen i en liten bekk som avsluttes med en minifoss. Bekken og fossen gir litt rislelyd og tiltrekker seg små og større fugler, særlig clip_image013i morgentimene. Har du ikke sett fuglebarn som lærer å dusje før, har du muligheten her. Dammen er laget slik at man enkelt kan rulle av vannmembranen og bruke området som en sandkasse. Om man vil beholde bekken selv om dammen tømmes midlertidig eller permanent, kan pumpen plasseres i en tønne eller lignende, nedgravd ved minifossen. Langs bekken vokser ulike typer nellik, tuedannende og høye gresstyper og mange bladplanter. Dammens renseanlegg er plassert i et lite trehus på dammens sydside, sammen med strømfordeling til renseanleggets pumpe, UV-filter, bekkepumpen og belysningen.

clip_image015Det går en sti gjennom hagen, den er i bruk året rundt. Du kan gå den selv, og ta en pause ved bålplassen mellom bambusene og den store granen. Langs stien er det ”skog” – av buskkaprifol, lerk, rogn og søyleagnbøk.

Der stien avsluttes, står et nyetablert roselysthus. Fire ulike klatreroser og like mange klematiser vil etter hvert dekke det tremeter høye metallstativet. Denne plassen har dekke av trelemmer.

clip_image017Agnbøkhekken blir tett og grønn om sommeren, og beholder bladene utover vinteren. Jo eldre hekken blir, jo mer blader klarer den holde på. En slik hekk vokser ikke særlig fort, og det er nok med en beskjæring i sesongen. På sydsiden av huset gror det roser langs veggen og i rosebuen. Drivhuset som er med på noen av bildene, bukket dessverre under i det store snefallet i julen, og måtte fjernes.

Det er mye for øyet og nesen i hagen – men også noe for magen. Spiselige godsaker som bringebær, moreller, hyll, aronia, blå og røde plommer, kvede, rips, sommerepler og to typer vinterepler kan finnes av store og små – og småjordbær som modnes hele sommeren.

Det kryr av Storkenebb i hagen. Ikke bare de blå som vokser vilt i jordekanter; her er lave og høye, hvite og rosa, blå og lilla, og med grønne, gule, brune og spettede bladverk.

clip_image021clip_image019clip_image023clip_image025clip_image027clip_image029clip_image031clip_image033clip_image035

Noen av hagens planter har særlig affeksjonsverdi eller er vanskelige å skaffe og selger forbeholder seg rett til å hente disse når telen går til våren. Mange av disse plantene kan deles, så det vil i liten grad synes i beddene. Da kan kjøper få ytterligere informasjon om hagen om det er ønskelig. Dersom kjøper ønsker å fjerne bed eller deler av bed, vil selger også kunne fjerne plantene i disse og eventuelt så til igjen med gress.

8 kommentarer:

Mari Anne sa...

Fantastisk fin presentasjon av en gjennomtenkt og uvanlig flott hage. Kjøperene må jo være de her i landet som gleder seg mest til våren og sommeren.

Lykke til i nytt hageprosjekt. Håper jeg finner adresse til den nye bloggen.

Sigrid sa...

Veldig bra presentasjon. Ikke rart salget gikk strykende :-)

Gleder meg til kommer i gang med den nye bloggen. Du får oppdatere den litt oftere enn du har gjort med denne - så jeg kan få fulgt med på prosjektet. Skal nok komme på inspeksjon også - vær du trygg :-D

Harryford sa...

Gratulerer med vel gjennomført salg Maria. Presentasjon kunne ikke vært bedre.

Håper du har funnet dit drømmested der nede/opp i Vestfold, og at vi får del i dine nye haveprosjekter i tiden fremover!

Anne :) sa...

Dette var en flott presentasjon. Det må være vemodig å flytte fra en slik hage, og at du kommer til å tenke på den når våren kommer.

Kjenner deg ikke fra før, men ut fra hagen du har i dag, regner jeg med du har nytt prosjekt på gang et annet sted. Lykke til med ny hage og nye muligheter :-)

Maria sa...

Tusen takk :-)

Jeg pakker sammen alle innetingene nå om dagen, og gleder meg til våren i den nye haven rett syd for Horten. Det skjer mye, men planen er å følge det nye prosjektet i en ny blogg. Ambisjonene er det intet å si på - jeg håper gjennomføringen vil stå i stil med dem.

Mari Anne - tror ikke det skal bli vanskelig å finne nybloggen - kanskje du finner frem til haven også? Harryford er litt kjent på disse traktene og stikker forhåpentligvis innom? - selv om det ikke ble Nøtterøy! Og Sigrid, jeg føler meg ganske trygg - siden jeg ligger i pauseavstand både fra Pionmannen, Vegge og Rom.

Takk for hyggelig kommentar, UkjenteAnne. Vi blir jo nesten naboer, ser jeg. Bare en liten fjord i mellom ;-)

Mario`s Verden sa...

Jeg gleder meg til ny blogg Maria.
Og jeg kjenner at jeg kommer til å savne å ha deg rundt her i byen .
klem Mari

Unknown sa...

Ja det er jo drømmehagen spør du meg!! SÅ heldig jeg r som har sett den live.
Men det er jo spennende med ny hage også, gleder meg til å følge med på den.

Mari Anne sa...

Maria, jeg kan ikke finne den nye bloggen din. Kan ikke du sende meg adressen? Evt. som PM på hagegal.